Saturday, September 4, 2010

Komen Sheikh Nuruddin berkenaan Wahid Abd Salam Bali; 2 kitabnya dan kaedah Ruqyah Syariyyah

Sheikh Nuruddin Marbu al Banjari al Makki. Tokoh ulamak yang terkemuka di Malaysia dan Mesir. Dikenali sebagai al Azhar kedua di Mesir oleh pelajar2 Azhar Malaysia. Saya sempat menumpang pengajian dengannya sekelumit cuma, semasa bertandang ke Pondok Derang, Pokok Sena Kedah, PAKSI Alor Star, Rumah Tafaqquh Alor Star, Masjid Sultanah dan Taman Uda, Alor Star dan pengajian2 di Mesir... Masya Allah...
Ilmunya mencurah2 ibarat air yang mengalir deras dan penuh keberkatan, berkat guru2nya yg mulia Sh Uthman Zein dan Sh Yaasin Fadani
.

Ini adalah penjelasan yang diberikan oleh Tuan Tosan Aji; salah seorang ahli majlis forum rukyahsyariah.com yang bertemu Sheikh Nuruddin di Bogor baru2 ini. Beliau meminta penjelasan Sh Nuruddin berkenaan Wahid Abd Salam Bali, 2 kitabnya; Wiqayatul Insan dan as Sorimul Battar dan kaedah ruqyah syariyyah mengikut timbang tara syariah Islamiyyah yang benar dan tepat!


{Salam,
Maaf rasa bersalah plak tak cerita pasal benda nih...
Tapi apa yang diulas panjang lebar oleh Ust Hayat sudah clear lagi bersuluh
Baru2 ni saya ada jumpa Sheikh Nuruddin Marbu Al-Banjari di madrasah beliau di Bogor.

Dan saya ada bertanya Sh tentang perihal Ab Wahid Salam Bali dan 2 kitab karangan beliau. Dan saya ada bagitahu Sh tentang isu yang berlaku ketika itu. Sh tersenyum
Sh. Nuruddin kenal Ab Wahid dan tahu tentang 2 kitab karangannya.
Mengikut pandangan Sh., dibolehkan untuk mengikut kaedah rukyah syariah dan 2 kitab iaitu Wiqayatul insan... dan As Sarimul Batar.... boleh diguna pakai memandangkan ia tidak bercanggah dengan syariat.

Sh juga ada menggalakkan untuk menambah lagi ilmu dengan sheikh2 yang lain. Setelah mendengar dari Sh. lega hati saya. Apa yang terkusut akhirnya terurai. Ini jawapan pada persoalan yang lama terbuku.

Macam2 pandangan telah diberi tentang isu ini, pada saya , rujuklah pada ahlinya. Orang didalam bidangnya tersendiri. Jangan tanya cara nak pelihara ayam dari seorang jurutera. Tanya lah pada penternak ayam sendiri. (tapi ada gak jurutera yang berjaya menternak ayam setelah dia mendalami betul2 ilmu ternakan ayam-selingan sikit http://mariafirdaus.blogspot.com/) Wallahuaklam

Ada masa, ingat nak lagi ke sana. Sapa ada anak umur belasan tahun, boleh la kalau nak antar ke madrasah, antar la ke sana... Tak rugi...

Saya juga sempat merujuk beberapa amalan dengan Sh. (Sh bagitau dia ada ambil zikir Ahmadiah dari Allahyarham Hj Lah Lubuk Tapah). Surat Abu Dujanah, Doa Nurun Nubuah dsb... Sh kata baca la amalan apa pun selagi ianya tidak bercanggah dengan syariat, yang penting 3 benda nak kena ada

1)yakin
2)istiqamah
3)ikhlas

itu kunci segalanya....

ada sikit lagi nak sambung tapi nanti la dulu... nak tidoq dulu...

tapi yang penting SH NURUDDIN BENARKAN GUNA KAEDAH WAHID AB SALAM BALI DALAM RAWATAN...

bukan saya kata (saya belajar enginering), bukan dari TA (TA pun engineering gak) tapi ni dari Sh Nuruddin sendiri.Tuan2 lebih arif dari saya. Saya org jahil...

Wallahuaklam...

ps: ni link pengajian Sh
http://www.almuttaqin.tv/

PEACE NO WAR
NO MORE WAR 7x }

No comments:

Post a Comment